Hoe maak je je woning verkoopklaar
De eerste indruk maak je geen tweede keer
Het is bijna zover: je huis gaat in de verkoop. Er moeten nog een paar dingen geregeld worden voordat je huis daadwerkelijk op funda staat. Die voorbereiding is belangrijk, je wilt tenslotte een goede eerste indruk maken bij een potentiële koper, zowel online als tijdens een eerste bezichtiging. Gebruik de checklist zodat je op alles bent voorbereid.
De makelaar wil het dossier van jouw huis compleet hebben. Niet alleen voor zijn eigen administratie, maar ook om naar een potentiële koper te kunnen sturen die meer informatie over de woning wil. De makelaar zal aangeven welke documenten er nodig zijn, maar je kunt in ieder geval uitgaan van de lijst van zaken, vragenlijst en het energielabel.
1. De lijst van zaken
De verkoopmakelaar stuurt je een blanco lijst van zaken toe. Hierop geef je aan wat meegaat met de verhuizing (bijvoorbeeld de verlichting), wat achterblijft (bijvoorbeeld de stellingkasten in de schuur) en wat kan worden overgenomen (bijvoorbeeld de tuinmeubels). Voor de meubels die kunnen worden overgenomen, bedenk je een prijs. Het kan een vraag zijn tijdens de bezichtiging aan de makelaar en kan terugkomen tijdens de onderhandelingen.
2. De vragenlijst
Je ontvangt een blanco vragenlijst van de makelaar. Deze bestaat uit deel A en deel B. Deel A gaat in op jouw persoonlijke situatie. Je noteert onder andere of je getrouwd bent, wanneer je eigenaar van de woning bent geworden en hoe hoog de restschuld nog is. Vanwege de persoonlijke informatie wordt dit deel niet gedeeld met een potentiële koper.
Deel B – wel gedeeld met potentiële kopers – gaat in op de eigenschappen van het huis. Wanneer is er voor het laatst geschilderd, zijn alle sleutels nog aanwezig, lopen de afvoeren goed door en is er een cv-installatie? Als verkoper heb je een zogenaamde mededelingsplicht, geef daarom naar alle eerlijkheid door wat jij van het huis weet. Dit houdt in dat je alle informatie die jou bekend is over het huis moet delen met de koper.
3. Het energielabel
Tegenwoordig is het verplicht om je huis te verkopen met een energielabel. Dit is een indicatie van de energiezuinigheid van een gebouw en wordt onderverdeeld in klassen A (energiezuinig) tot G (niet energiezuinig). Begin 2015 heeft iedere woningeigenaar een voorlopig energielabel ontvangen. Op de website van de Rijksoverheid kun je het definitieve label aanvragen door in te loggen met je DigiD. Is je woning verkocht en heb je dit op de dag van de sleuteloverdracht nog niet geregeld? Dan kun je een boete van € 170 verwachten.
4. Overige documenten
Naast bovenstaande documenten wil de verkoopmakelaar ook graag een kopie van je legitimatie ontvangen en het eigendomsbewijs van het huis (dat je hebt gekregen toen je het huis kocht). Ook is het verstandig om een aanslagbiljet van de gemeentelijke belastingen toe te sturen, dit geeft een potentiële koper inzicht in de kosten die hij kan verwachten. Je kunt eventueel ook garantieboekjes/handleidingen van (keuken)apparatuur verzamelen voor de toekomstige bewoners.
5. De NEN2580 meting
Om er zeker van te zijn dat alle woningen op dezelfde manier gemeten worden, worden de NEN2580 meetinstructies gehanteerd. Hierin staat onder andere welke ruimtes meegerekend mogen worden tot de gebruiksoppervlakte en welke niet. Doordat alle makelaars die bij een brancheorganisatie zijn aangesloten zich aan deze instructies moeten houden, kunnen woningen beter met elkaar vergeleken worden en heeft een koper meer zekerheid over de grootte van het huis.
6. Foto’s en een video van jouw huis
In veel gevallen worden de foto’s en eventueel video door een professionele fotograaf gemaakt. Dit besteedt de makelaar uit. Goed beeldmateriaal speelt een belangrijke rol op funda. Je wilt woningzoekers een goede eerste indruk geven en ze enthousiasmeren om een bezichtiging in te plannen. Dat wil overigens niet zeggen dat je een ruimte er mooier moet laten uitzien dan die in werkelijkheid is. Een kleine (slaap)kamer met een overdreven groothoeklens fotograferen zal in het echt alleen maar tegenvallen. Een fotograaf zal met de juiste apparatuur jouw huis in ieder geval op een mooie en aantrekkelijke manier in beeld kunnen brengen.
7. Opruimen voor de verkoop
Voordat er foto’s gemaakt gaan worden en de eerste kijkers over de vloer komen, is het verstandig om je woning een flinke opruim- en schoonmaakbeurt te geven. Daarmee zeggen we niet dat je een rommelig of vies huis hebt; voor de foto’s is het verstandig om voor zo min mogelijk afleiding te zorgen. Op funda wil je de mensen een zo goed mogelijk beeld van de ruimte van het huis geven. Een kapstok met veel jassen, volle vensterbanken en een koelkastdeur met boodschappenlijstjes is dan niet handig. Door het weghalen van zoveel mogelijk persoonlijke spullen, kan een kijker zich beter verplaatsen in de woning. Zo kan hij zich beter voorstellen hoe het zou zijn om in jouw huis te wonen.
Onderstaande checklist kun je gebruiken om jouw huis helemaal klaar te maken voor de fotograaf:
Hal
Haal het merendeel van de jassen en schoenen uit het zicht.
Zorg dat de hal zo leeg mogelijk is. Haal sporttassen, de kinderwagen, post en boodschappentassen weg.
Toilet
Hang een nieuw handdoekje op.
Zorg dat de tegels en de wasbak schoon zijn.
Sluit het toiletdeksel.
Haal schoonmaakspullen weg.
Haal de verjaardagskalender weg.
Woonkamer
Berg zoveel mogelijk kleine spullen zoals tijdschriften, de afstandsbediening, asbak, reclamefolders enzovoort op.
Orden spullen in een open kast zoveel mogelijk en haal persoonlijke foto’s weg.
Zorg dat er niet te veel spullen op de vensterbanken staan. Haal eventueel een aantal planten, fotolijstjes en kaarsen uit het zicht.
Berg speelgoed op.
Keuken
Zorg voor een zo leeg mogelijk aanrecht. Berg afwasmiddel, afwasborstel, schoonmaakdoekjes en snijplanken op.
Hang een schone handdoek en theedoek op.
Maak de keukendeurtjes en apparatuur schoon.
Verwijder boodschappenlijstjes, magneten en andere persoonlijke items.
Slaapkamer en kantoor
Maak de bedden netjes op.
Verwijder de spullen van de nachtkastjes.
Berg alle kleding, schoenen en overige persoonlijke spullen op.
Maak prikborden leeg en verwijder kalenders.
Badkamer
Haal zoveel mogelijk spullen weg: tandenborstels, tandpasta, shampooflessen et cetera.
Liggen de handdoeken in het zicht? Vouw ze netjes op.
Sluit het toiletdeksel.
Zorg eventueel voor een fris nieuw douchegordijn.
Zorg dat de spiegel, tegels, voegen en wasbak schoon zijn.
Haal de douchemat weg en berg het wasgoed op.
Zolder
De zolder is de perfecte plek om spullen op te bergen, maar haal zoveel mogelijk uit het zicht en berg het op in kasten.
Zorg dat eventuele was is opgeborgen, waslijnen uit het zicht zijn en droogrekken en de strijkplank zijn ingeklapt.
De buitenkant
Haal het onkruid weg.
Zet de vuilcontainers uit het zicht.
Maak de ramen schoon.
Zorg dat de voordeur er netjes uitziet. Niet alleen voor de foto’s, maar ook voor een kijker. Het is het eerste wat iemand ziet en je wilt een goede eerste indruk maken. Zet deze eventueel opnieuw in de verf.
Leg met mooi weer de tuinkussens buiten.
Ruim de wasmolen en/of waslijnen op.
Zet de fietsen/scooter in de schuur of uit het zicht.
Zorg bij een balkon voor een schone vloer en kleed het eventueel aan met wat vrolijke bloemen of planten.
Overig
Stofzuig en dweil je huis van tevoren.
Zorg dat de ramen schoon zijn.
Open alle gordijnen voor zoveel mogelijk daglicht.
Heb je huisdieren? Zorg dat hun spullen niet te veel in het zicht staan.
Deze checklist kun je ook aanhouden om je woning klaar te maken voor een bezichtiging.
Bron: funda.nl